marketing reestlandhoeve
Achtergronden

Waarom De Reestlandhoeve werk maakt van professionele marketing

Nederlandse wijn. Kan dat wel goed zijn? Een prikkelende vraag. Hij staat op de titelpagina van een e-book dat De Reestlandhoeve onlangs lanceerde. De uitgave is onderdeel van de uitgekiende marketingstrategie van het Overijsselse wijndomein. “Ontwikkel een visie op marketing en schakel een professioneel bureau in. Dat is belangrijk voor elke wijnboer die zich richt op verkoop aan de consument. En het betaalt zich dubbel en dwars terug”, zegt Bas Huisman.

De Reestlandhoeve is een domein van 3,5 hectare. In de buurt van Balkbrug, ergens op de grens van Drenthe en Overijssel. John en Wilma Huisman runden op deze locatie ooit een veehouderij. In 2003 maakten ze de overstap naar wijnbouw. Daar hebben ze geen spijt van gehad. Inmiddels stapte ook zoon Bas in het bedrijf. Hij studeerde commerciële economie. Die studie komt goed van pas.

Ondernemerschap

Bas benadrukt dat elke wijnboer ook ondernemer is. “In ons vak draait het om drie dingen. Het begint met het telen van goede druiven en het maken van mooie wijn. Maar daarmee zijn we er niet. Als de wijn in de fles zit, moeten we ook weten hoe we die verkopen.” De praktijk leert dat kersverse wijnboeren niet zoveel hebben met marketing. Hun focus ligt op de teelt van druiven en het maken van wijn. Dat is niet zonder risico, want de meeste wijnboeren moeten hun product rechtstreeks aan de consument verkopen. En dat gaat niet vanzelf.

Authentiek

De Reestlandhoeve pakt de marketing professioneel aan. “Het moet ons bedrijf naar een next level tillen.” Bas wil met zijn aanpak ook andere wijnboeren inspireren, maar waarschuwt voor kopieergedrag. “Een marketingstrategie moet passen bij je bedrijf. Blijf dicht bij jezelf. Het moet goed voelen. Als het niet authentiek en geloofwaardig is, werkt het niet.”  Een externe partij heeft het e-book van De Reestlandhoeve ontwikkeld. “Wij hebben de informatie aangeleverd en zij hebben er een pakkend geheel van gemaakt.” Het bureau trekt de look and feel consequent  door in alle communicatie-uitingen.

Rondleidingen in de wijngaard

Het plan voor het e-book ontstond tijdens de rondleidingen door de wijngaard. “Onze groepen bestaan uit pakweg 30 deelnemers. Daarvan hebben er doorgaans maar 5 kennisgemaakt met Nederlandse wijn. Die andere 25 stellen allerlei vragen over de kwaliteit van Nederlandse wijn. Daarin klinken nogal wat vooroordelen door. Met het e-book proberen we vragen te beantwoorden en vooroordelen weg te nemen. We vertellen over de ontwikkeling van Nederlandse wijn en prikkelen de nieuwsgierigheid van mensen. Misschien kunnen we ze verleiden tot een bezoekje aan onze wijngaard of het plaatsen van een bestelling.”

Publiekstrekker

Er is veel belangstelling voor rondleidingen bij De Reestlandhoeve. Bas heeft daar een verklaring voor. “Het heeft te maken met de vakanties in eigen land, doordat mensen vanwege corona niet naar het buitenland konden. Tijdens hun vakantie in Frankrijk waren ze gewend om 1 of 2 wijndomeinen te bezoeken. Nu gaan ze in Nederland ook op zoek naar wijngaarden.  Wij merken dat we een publiekstrekker zijn in deze regio. De afgelopen 2 maanden zaten we helemaal vol.”  Bas vindt het belangrijk om op deze ontwikkeling in te spelen.

Niet alleen

Wijntoerisme is in het buitenland heel normaal. Kijk naar Australië en Nieuw-Zeeland. In het weekend ontvluchten mensen de stad en genieten ze van agrotoerisme op het platteland. Dat ontspant. In Nederland komt een vergelijkbare ontwikkeling op gang. Daar moet je klaar voor zijn.” 90% van de wijnen van De Reestlandhoeve gaat naar de consument. En ze zijn redelijk vroeg in het jaar al uitverkocht.  Daar moet het bedrijf wel aan werken. “Kijk naar het gedrag van consumenten en neem een goed marketingbureau in de hand. Je kan het niet alleen. Een wijnboer heeft partners nodig. De context waarin je opereert, verandert voortdurend.”

Het e-book van De Reestlandhoeve kun je gratis downloaden.

@DutchWine4You