-
Waarom De Reestlandhoeve werk maakt van professionele marketing
Nederlandse wijn. Kan dat wel goed zijn? Een prikkelende vraag. Hij staat op de titelpagina van een e-book dat De Reestlandhoeve onlangs lanceerde. De uitgave is onderdeel van de uitgekiende marketingstrategie van het Overijsselse wijndomein. “Ontwikkel een visie op marketing en schakel een professioneel bureau in. Dat is belangrijk voor elke wijnboer die zich richt op verkoop aan de consument. En het betaalt zich dubbel en dwars terug”, zegt Bas Huisman.
-
10 x rosé voor een zonnige zomer op Nederlandse bodem
Yes, het is zomer! Rosé en de zomer horen een beetje bij elkaar. Daarom proeven we vanaf deze week 10 x rosé van Nederlandse bodem. De roots van deze zomerwijn liggen in het zonnige zuiden van La douce France. De Fransozen zochten iets lekkers voor onder de parasol met een link naar rode wijn, hun nationale trots. Onze zomers zijn weliswaar minder warm dan die in Zuid-Frankrijk, maar rosé is ook hier een populaire zomerdrank. Hoe smaakt de Nederlandse rosé? Ga de komende 10 weken mee op ontdekkingstocht!
-
De wijnstok bloeit! Nog 100 nachtjes slapen…
De wijnstok bloeit. Nog niet overal in Nederland, maar hier en daar. De wijnstok bloeit meestal in de periode tussen eind mei en half juni. Dus de natuur loopt op schema. Dat was in 2021 anders. Toen liep de ontwikkeling van de wijnstokken in deze periode nog 1 á 2 weken achter. De floraison of bloei van de wijnstok is een belangrijke indicatie voor het moment van de oogst. In de regel kan de pluk pakweg 100 dagen na de bloei beginnen.
-
De vrijwilligers in de wijngaard zijn goud waard!
De meeste wijnboeren oogsten met de hand. Daarvoor zetten zij gezamenlijk honderden vrijwilligers in. Die komen soms van ver. De oogst is voor hen een moment om te onthaasten. Er gaat in dit uitdagende jaar veel tijd in de selectie van de druiven zitten. Elke tros wordt nagelopen op onrijpe of slechte druiven. Tijdens het plukken en soms ook nog tijdens een 2e selectieronde. Dat werk is onbetaalbaar. En de vrijwilligers doen het met veel plezier. Ze zijn goud waard!
-
Hoe kan het dat de oogst hier en daar nu toch al is begonnen?
Hoe kan dat? Hier en daar sturen wijnboeren hun plukkers al de wijngaard in. Ondanks de koude start in het voorjaar en de natte zomer. De oogst was toch pas in oktober voorzien? De wijnboer bepaalt nu wanneer hij gaat oogsten. Dat zorgt bij de ene wijnboer voor gezonde spanning en bij de andere voor stress. De timing van de oogst is namelijk belangrijk voor de kwaliteit van de wijn. Het komt er nu op aan. Een goede wijnboer verstaat de kunst van het wachten. Hij zet de plukkers pas aan het werk als de druiven helemaal rijp zijn. Maar wanneer is dat?
-
De kolder van het serveren op kamertemperatuur
Een rode wijn serveer je op kamertemperatuur. Tenminste, dat advies lees je nogal eens op het etiket of in een proefnotitie van een rode wijn. Het is kolder! Dat advies stamt uit het midden van de vorige eeuw, toen we nog met een dikke trui in de huiskamer zaten (en daar is ook nu niks mis mee!). Zonder centrale verwarming en zonder houtkachel. Er bestaat geen rode wijn die ervan opknapt als je ‘m boven de 18°C serveert. Helaas is de serveertemperatuur van wijn vaak te hoog. Dat saboteert de smaak.
-
Trosdunning: minder trossen en dus meer smaak
De zon speelt verstoppertje en de regen valt soms met bakken uit de hemel. Toch beginnen de druiven die vroeg rijpen hier en daar al te verkleuren. Veraison. Dit is voor veel wijnboeren het moment om een deel van de trossen weg te knippen. Dat noemen we trosdunning. Het beperkt de opbrengst. Maar het is uiteindelijk goed voor de kwaliteit van de wijn. De wijnstok blijft er ook gezond bij. Hij hoeft geen overuren te draaien vanwege de overmaat aan druiven. Dat vergroot z’n weerbaarheid tegen ziektes.
-
Aftoppen om het energietransport naar de druiven te sturen
Er is veel regen gevallen. De wijnstokken groeien als kool. Het energietransport vanuit de wortels draait op volle toeren. Het komt er nu wel op aan dat het transport de goede kant op gaat. Dat is de reden dat de wijnboeren overuren draaien. Zij moeten hun wijnstokken aftoppen. Op die manier blokkeren ze het transport naar de top. Alle energie moet naar de druiven!
-
Ontbladeren is belangrijk voor gezonde druiven
Het loofwandbeheer houdt de wijnboeren tot aan de oogst van de straat. Na het opbinden van de scheuten is het tijd voor het ontbladeren. Dat gebeurt met de hand of machinaal. Het ontbladeren rond de druiventrossen is belangrijk voor de gezondheid van de druiven. De temperatuur is aan de hoge kant en er is veel regen gevallen. De vochtigheid vergroot het risico op schimmels.
-
Druivenrassen uit Bordeaux en Loire krijgen voet aan de grond
Het is vandaag internationale Drink Chenin Blanc Day. Helaas kunnen we geen chenin blanc van eigen bodem drinken. Maar daar komt verandering in. Wijndomein Heerenhuys d’r Pley in Noorbeek heeft in het voorjaar 1050 stokken aangeplant. In de wijngaard Gen Akkeret. Het is de eerste chenin blanc van Nederland. Over 3 jaar zit hij in de fles. Chenin blanc is niet de enige klassieke nieuweling uit zuidelijkere streken. Druivenrassen uit de Bordeaux en Loire krijgen voet aan de grond in Nederland.
-
Koud voorjaar met groei voor Nederlandse wijnbouw
Er zit weer groei in het aantal Nederlandse wijngaarden. En ook bestaande wijngaarden breiden uit. In dit koude voorjaar werden meer dan 73.500 wijnstokken aangeplant. Dat is een uitbreiding met pakweg 18 hectare voor de Nederlandse wijnbouw. De groeispurt is in kaart gebracht door Peetra van der Knaap, vinoloog en wijnschrijver. Wijnboeren tonen geen uitgesproken voorkeur meer voor klassieke of nieuwe druivenrassen. Dat is opmerkelijk. Steeds vaker kiezen ze voor een gecombineerde aanplant. Ook boven de grote rivieren. Een andere trend is dat er met name in het zuiden ‘nieuwe’ klassieke rassen binnenkomen, zoals chenin blanc en merlot.
-
Ondernemers in de Randstad zien brood in Nederlandse wijnwinkels
De Randstad telt sinds kort vier Nederlandse-wijnwinkels. Drie in Amsterdam en een in Santpoort-Zuid. Ondernemers zien brood in een winkel met wijn van eigen bodem, want de klant drinkt graag lokaal. Het is opvallend dat de Nederlandse wijnwinkels allemaal in (de buurt van) Amsterdam zitten. Is Nederlandse wijn vooral populair in de grachtengordel? Of slapen ondernemers in de rest van het land?